Terug naar nieuwsoverzicht

We scoren een B in de Aedes benchmark 2017

24 november 2017

We scoren gemiddeld een B in de Aedes benchmark 2017. Dit maakte Aedes op 23 november 2017 bekend tijdens de Corporatiedag in Harderwijk.

De Aedes benchmark helpt woningcorporaties om hun dienstverlening en bedrijfsvoering met andere corporaties te vergelijken. Van elkaar kunnen we leren hoe het beter kan. In de Aedes benchmark van 2017 is gekeken naar vijf prestatievelden die een totaalscore hebben gekregen: A (bovengemiddeld), B (gemiddeld) en C (ondergemiddeld).

Hieronder de totaalscores van Domesta per prestatieveld op een rijtje:

  • Huurdersoordeel: B
  • Bedrijfslasten: A
  • Onderhoud & Verbetering: B
  • Duurzaamheid: B
  • Beschikbaarheid & Betaalbaarheid: A

Hoe de verschillende onderdelen scoren, kun je lezen in deze overzichtelijke infographic van Aedes

Wat gaat goed?
Huurders beoordelen de vriendelijkheid en deskundigheid van de medewerkers aan de telefoon en bij de mensen thuis met een ‘goed’. We krijgen veel waardering voor onze medewerkers van het klantadviescentrum en huurders zijn erg tevreden over de snelheid en behulpzaamheid van onze eigen vaklieden.
Onze bedrijfslasten zijn laag, we hebben voldoende betaalbaar aanbod en zorgen er met onze toewijzing voor dat de juiste woningen bij de juiste mensen terecht komen.
De technische kwaliteit en energiezuinigheid van ons woningbezit is bovengemiddeld.

Wat kan beter?
We scoren op Onderhoud & Verbetering een B omdat onze onderhoudskosten per woning op dit moment relatief hoog zijn. Dat komt omdat we veel investeren in het verduurzamen van onze huizen. Daar blijven we natuurlijk mee doorgaan. De uitstoot van CO2 van ons woningbezit is helaas nog bovengemiddeld. Dit komt omdat er nog veel gasgestookte wandketels zijn om de huizen te verwarmen. We werken met onze partners hard aan alternatieve verwarmingsvormen.

De isolatie van de huizen wordt het vaakst genoemd als verbeterpunt van de kwaliteit van de huizen. Het gaat hierbij zowel om warmte-isolatie, als om geluidsisolatie. Deze aandachtspunten nemen we mee in onze onderhoudsplannen.  

Andere aandachtspunten zijn er als je als nieuwe huurder je woning betrekt. Huurders vinden het dan belangrijk dat ze voldoende tijd hebben om beslissingen te nemen en reparaties direct na de sleuteloverdracht moeten we zoveel mogelijk zien te voorkomen. Tenslotte willen we ons contact met huurders verder verbeteren door heel helder te zijn bij vragen over wie terugbelt of eventueel langskomt en op welk moment.

We hebben dus weer veel geleerd. Heeft u meegedaan aan een enquête dan willen we u daarvoor hartelijk bedanken!

We scoren een B in de Aedes benchmark 2017

Abonneren op We scoren een B in de Aedes benchmark 2017

* verplicht